AUSTRALIANS FOR A

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION

Poisoning
the debate:

HOW THE
MURDOCH
PRESS IS
CAMPAIGNING

AGAINST THE
VOICETO
PARLIAMENT

Murdoch Referendum
Accountability Project

INTERIM REPORT: 17 JULY - 27 AUGUST

By Dr Victoria Fielding
The University of Adelaide







CONTENTS

Murdoch Referendum Accountability Project
Key Findings

Coverage Summary
Week 1: 17 July - 23 July
Week 2: 24 July - 30 July
Week 3: 31 July - 6 August
Week 4: 7 August - 13 August
Week 5: 14 August - 20 August
Week 6: 21 August - 27 August

Arguments by Outlet
Voices Included and Mentioned

Number of Words for Outside Voices
Compared to Yes and No Arguments

Balance of prolific authors and hosts

Number of Sky News YouTube Viewers -
Commentary versus Reporting

Top ‘No’ Arguments
‘No’ Arguments and Misinformation
Misrepresenting the Voice's Power

Divisive ‘No’ Arguments
Missing "Yes’ Arguments

Characterisations and Narratives
‘No’ Narrative
‘Yes' Narrative

Overall narratives
News Corp: Bias, Balance and Objectivity

Appendix

o b

14

16

17

21

22
23
25
26

27

28
29
31
31

32

34



MURDOCH REFERENDUM
ACCOUNTABILITY PROJECT

Australians for a Murdoch Royal
Commission commissioned this
research to hold News Corp
accountable for their coverage of
the Voice referendum. As Australia’s
largest and most powerful

media organisation in a highly
concentrated industry, News Corp'’s
Voice referendum coverage has
important implications for how this
democratic process unfolds.

News organisations have great
power to give voice to different
interests and ideas by facilitating
a vibrant marketplace of ideas
where diverse voices compete to
provide audiences with valuable
information they need to make
sound democratic judgements in
their interests, and in the interests
of the country. News media also
play an important democratic role
as watchdogs by holding groups
and interests to account and
scrutinising their behaviour.

4 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE

In relation to the Voice referendum,
an ideal media system which was
carrying out their democratic

roles effectively would give equal
opportunity to the referendum ‘Yes'
and ‘No’ advocates to make their
case to the Australian people.

This does not just mean including
different voices in equal proportion.
It also means treating them
equitably and holding them to the
same standards.

This equitable treatment should
also include fair and reasonable
scrutiny of the 'Yes’ and ‘No’
spokespeople to ensure they are
not misleading the public about
their case for or against Aboriginal
constitutional recognition

and a Voice to parliament.

When misinformation is used

to undermine public debates,
democracy is damaged.

This interim report contains
findings from this project for the
first six weeks of analysis for News
Corp articles mentioning ‘the
Voice' published by The Australian,
Daily Telegraph and Herald Sun
newspapers online or print, and
videos posted on the Sky News
YouTube channel between 17 July
and 27 August, 2023.

We will continue this research until
the referendum is held on October
14 2023, and will release the final
report shortly thereafter.




METHODOLOGY

Over six weeks, from 17 July - 27
August 2023, the research team
analysed a weekly sample of up
to 126 pieces of content covering
the Voice referendum from The
Australian, The Daily Telegraph,
The Herald Sun and Sky News. In
total 731 pieces were analysed,
which is 100% of articles from the
print publications and 72% of Sky
News videos. Video selection was
randomised by prioritising the
shortest videos for inclusion.

Each piece of content was then
analysed using a multi-layered
coding framework to determine the
number of words used to represent
views from different sources,
arguments that align with the ‘Yes'
and ‘No' campaigns, and the way
that the 'Yes' and ‘No’ campaigns
are characterised.

PUBLISHED

(EXCLUDING DUPLICATES)

The Australian
Daily Telegraph
Herald Sun

Sky News

Total

This intricate method provides
quantification of the elements of
coverage by number of words,
delivering a full and meaningful
picture of News Corp's coverage of
the Voice referendum.

A detailed outline of the project
methodology can be found in the
appendix. Analysis of the volume

of coverage and sample analysed
per week, as well as the News Corp
authors and hosts’ contributions to
this coverage, is also included in the
appendix.

The number of media items
published, and the sample analysed
is shown in Table 1.

SAMPLE ANALYSED
250 250
97 97
74 74
431 310
852 731

Table 1: Content published, and sample analysed, 17 July - 27 August, 2023.

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 5




KEY FINDINGS

There are two types of media
content about the Voice being
published at News Corp: reporting
and commentary.

The reporting is for the most part,
balanced and accurate. It includes
both "Yes’ and ‘No’ voices, and
provides information about the
referendum, the spokespeople, and
campaign events which is useful

to audiences. It is in this reporting
content where 'Yes' voices have an
opportunity to have their voices
heard, and ‘No’ voices present
counter-arguments about the Voice.

The commentary, on the other
hand, is almost entirely one-sided in
support of ‘No’ arguments. The vast
majority of commentators at News
Corp are conservative, whether they
be columnists in newspapers, Sky
News hosts, or both.

Our data shows that the
majority of content being
produced about the Voice

is commentary rather than
reporting, and as such when
arguments are included,

‘No’ arguments dominate
News Corp’s coverage at a
proportion of 70% (Figure 1).

Percentage of
content containing
arguments -

yes versus no.

0%

Figure 1: Percentage of words used to argue ‘Yes”and ‘No’ in content containing an
argument, 17 July - 27 August 2023, across all outlets, newspaper articles from Australian
(250), Herald Sun (74) and Daily Telegraph (97) and 310 Sky News videos.

6 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE



The one-sided commentary is
not only advocating for ‘No’ in an
overt political campaign against
the Voice, but is also doing so
using misinformation, which is
undermining the public’s access
to accurate information about the
Voice referendum.

Even though "Yes’ and ‘No’ voices
are provided balanced opportunity
to be included, there is no such
balance when it comes to holding
the opposing campaigns to
account. There is very little scrutiny
of the ‘No' campaign’s position
and actions during the referendum
debate, particularly when it comes
to key ‘No’ advocates Peter Dutton,
Jacinta Price, and Warren Mundine.

This is in stark contrast to the 'Yes’
campaign, which - throughout
reporting and commentary - is
subject to extensive criticism. This
criticism is overwhelmingly directed
at the role played by Prime Minister
Anthony Albanese.

This report begins with an overview
of the coverage for each of the six
weeks of analysis. The proportion of
Yes' and ‘No’ voices and arguments
are then discussed, which shows
that despite external 'Yes” and ‘No’
advocates’ inclusion in approximate
balance, overall voices internal to
News Corp are in the vast majority
advocating for the ‘No’ position.
Thus, overall the arguments across
the coverage are biased towards
the ‘No’ campaign.

Subsequent sections provide more
detail about the different features
of reporting and commentary,

and describe the most
prominently used ‘No' arguments,
including those which rely on
misrepresentations of the Voice.

The final section presents analysis
of the framing of 'Yes’ and ‘No’
people and arguments, to again
show that the 'Yes' campaign are
characterised negatively in the
majority of coverage, particularly
in commentary.

COVERAGE
SUMMARY

The dominant theme of News
Corp’s Voice coverage throughout
the first six weeks is that the Voice

referendum is going to fail, and that

this failure is a political problem for
Prime Minister Anthony Albanese.

This statement by Sky News host
Sharri Markson on 25 July, 2023
encapsulates this theme:

“The prime minister’s
political standing and

this referendum are
inseparable...when
Albanese fights, as he
is tonight for the yes
campaign he’s also
fighting for his own
political fortune. If this
referendum fails, he
personally has a lot to
lose too”

As shown in subsequent sections
of this report, ‘No’ arguments
were used in seventy percent

of content which contained

an argument, and the ‘'Yes’
campaign were consistently
framed as ‘villains' of the Voice
referendum with the Prime
Minister Anthony Albanese the
key antagonist.

A large number of ‘No’ arguments
were used to present the 'Yes'
campaign in a negative light.
Amongst these diverse ‘No’
arguments, dominant themes
emerged each week across News
Corp outlets, demonstrating
consistency amongst outlets and
voices within outlets.

The key themes amongst the ‘No’
arguments are depicted in Figure
2, which includes only those ‘No'
arguments by number of words,
with the most used or the second
most used ‘No' argument across
each week.

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 7



Top ‘no’ argument
tracking - number
of words per week.

14,000

12,000

10,000

8,000

6,000

4,000

1 oll bl ol it

N e el
WEEK 1 WEEK 2 WEEK 3 WEEK 4 WEEK 5 WEEK 6
words words words words words words

@] THERE ARE NO DETAILS (@] YES CAMPAIGN IS MEAN, @ VOICE WILL CREATE MORE ]l ORGANISATIONS

OR DON'T KNOW DISHONEST, MISLEADING, RADICAL ADVOCATES SHOULD NOT SUPPORT
HYPOCRITICAL, VIRTUE (REPARATIONS ETC.) AND 'YES' CAMPAIGN
- VOICE SUPPORT SIGNALING, CENSORING LEAD TO TREATY
DROPPING ‘NO’' CAMP . REFERENDUM IS RIGGED

AGAINST NO CAMPAIGN, NO
CAMPAIGN DISADVANTAGED

Figure 2: Top ‘No’ arguments traced across six weeks of coverage, by number of words, 17 July - 27 August 2023, across all outlets,
newspaper articles from Australian (250), Herald Sun (74) and Daily Telegraph (97) and 310 Sky News videos.

8 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE



WEEK 1: 17 July - 23 July WEEK 2: 24 July - 30 July WEEK 3: 31 July - 6 August

During week one, coverage focused
on the apparent ‘falling support’
(grey in Figure 2) for the Voice
based on polling, and suggested
this showed Australians had realised
the Voice is not worth supporting
particularly because of lack of
details (maroon).

This lack of support and the lack of
details was implied to be Albanese's
fault (navy), with much coverage
dedicated to framing the Voice as

a political problem for the Prime
Minister which is going to ‘end his
political honeymoon'.

The lack of support was also

tied to the Western Australian
government's Aboriginal heritage
laws, which although unrelated to
the Voice, were framed as a ‘threat’
and an example of the type of
radical Aboriginal activism which
would supposedly spring from the
Voice (orange).

Week two's dominant theme
continued to present the Voice
referendum as a political problem
for Albanese. Albanese was
criticised for falling public support
for the Voice (grey) and the public
division the referendum had
supposedly caused (navy).

Albanese was also blamed for the
apparent lack of detail about how
the Voice would work (maroon),
with suggestions Albanese was
hiding these plans from the public
(navy).

In week two, coverage continued to
focus on accusations that Albanese
was hiding his true intentions of
trying to use Voice to push for
more radical policy changes such
as reparations and a treaty for
Aboriginal people (orange). This
argument continued to be tied to
Western Australian heritage laws
(orange).

Week three included coverage of
Albanese attending the Garma
Festival which provided him an
opportunity to be included in
coverage speaking about the
'Yes' case.

Beside this more positive coverage,
week three included negative
coverage of Linda Burney in
relation to her advocacy for the
Voice (navy). The key topic of this
negative coverage was accusations
that the Voice would lead to a
Treaty, and that the outcomes

of this Treaty would be negative
for non-Indigenous Australians
(orange).

Peta Credlin authored articles
and talked extensively on Sky
News about apparent secret
pages of the Uluru Statement
from the Heart. In a Daily
Telegraph article headlined
Peta Credlin: Anthony Albanese
has deceived the Australian
public on the Uluru Statement
from the Heart (August 5, 2023),
she claimed that “the Uluru
Statement from the Heart is not
a one-page document. It is
actually 26 pages in all,
including diagrams.”

Sky News host Chris Kenny
debunked these claims in a

Sky News video titled ‘Simply
untrue’: Chris Kenny breaks down
26-page Uluru statement claim
(Sky News, August 8 2023).

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 9



WEEK 4: 7 August - 13 August

In week four, the dominant negative
coverage about the Voice focused
on continued discussion of Sky
News' apparent exposure of extra
or hidden pages of the Uluru
Statement from the Heart (orange),
which underpinned accusations
that the government and 'yes’
advocates were hiding their true
agenda about the Voice (navy).

Week four saw continued

criticism of the ‘yes’ campaign for
supposedly hiding their true ‘'Voice'
agenda from the Australian people,
including plans for a Treaty.

Both the ‘yes’ and 'no’ voices
also became increasingly
critical of each other, accusing
each other of misbehavior in the
referendum debate.

10 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE

“Credlin and others want to
pretend there’s been some
bizarre conspiracy to hide
the full Uluru Statement...
Everyone is allowed to have
their opinion but we’ve

got to deal in reality...All
this focus on conspiracies
instead of actual arguments
is the very definition of a
fear campaign.”

Chris Kenny, Sky News,
August 8, 2023



WEEK 5: 14 August - 20 August

During the fifth week of analysis,
the National Labor Conference
was held, which gave Albanese a
chance to be included advocating
for the Voice.

Despite these inclusions,

week five was a particularly
one-sided representation of the
Voice, favouring ‘No’ arguments,
which in their vast majority
focused on various allegations
that the 'Yes' campaign were
behaving badly (navy).

These accusations ranged from
suggestions the "Yes’' campaign
were hiding their Voice agenda,
misleading the pubilic, being
unkind or unfair to the ‘No’
campaign, being hypocritical, virtue
signaling, or trying to censor the
‘No' campaign.

The censorship argument was
particularly tied to criticism of the
Prime Minister and others for their
criticism of Peta Credlin’s claims
about of the length of the Uluru
Statement from the Heart.

Credlin continued in week five
to defend her coverage of the
length of the Uluru Statement,
and complained about being
fact-checked by RMIT Factcheck
and on Facebook. In an op-ed
titled Big Tech, Yes camp censors
will only reinforce No vote (The

Australian, August 18, 2023)
Credlin wrote that “the Big Tech
censors blanked it [her claims
about the length of the Uluru
Statement] out, plastering this
statement where the video
used to be - “False information.
Checked by independent fact-
checkers” - and a link to a
document from a hardly unbiased
partnership between the RMIT
and the ABC.”

In week 5, 'No" arguments against
the Voice were complicated
because Lidia Thorpe put forward
progressive ‘No’ arguments in her
National Press Club speech on
Wednesday 16 August. Thorpe's
progressive ‘No’ arguments were
used by News Corp to argue
against the Voice, despite Thorpe's
position representing a clear
rejection of both the 'Yes’ and
conservative ‘No' campaigns.

Another key topic of conversation
was Qantas’ involvement in the "Yes'
campaign, with Qantas and other
organisations who support the Yes'
campaign criticised for taking this
position (red).

WEEK 6: 21 August - 27 August

In week 6, alongside continued
accusations that the "Yes’ campaign
were misbehaving in a range of
ways (navy), another argument
arose in response to discussion

of the Australian Electoral
Commission confirming in line with
previous referendums that crosses
would not be counted as valid
votes, but that ticks would.

This reporting in the majority
framed the ‘No’' campaigns as
victims of a 'rigged’ referendum
process and was tied to other
suggestions that the ‘No’' campaign
were disadvantaged, such as
because the 'Yes' campaign had
more campaign funds (purple).

It is noteworthy that arguments
that were dominant across the
first five weeks, such as there
being no details about the voice,
and the threat of radical activism
and treaties, substantially
reduced in week six.

Instead, the main focus was on
other accusations of wrongdoing
amongst the ‘Yes' campaign.

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 11



ARGUMENTS
BY OUTLET

The balance or imbalance between
Yes' and ‘No’ arguments across all
outlets, and by outlet by number
of words across the six weeks of
analysis is shown in Figure 3.

When interpreting this graph, it's
important to note that this is not

a percentage of all content, but

a percentage of any content that
presents an argument for or against
the Voice.

Overall, 70% of words using
arguments are ‘No’ arguments,
and 30% are ‘Yes' arguments.

Across the six weeks,
The Australian is the
most balanced with

61% NO
39% YES

Sky News is the second
most imbalanced, with

6% NO
4% YES

Daily Telegraph is the
second most balanced,
with

72% NO

arguments and

28% YES

Herald Sun is the least
balanced, with

80% NO

arguments and

20% YES

12 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE



Another way to view the balance across the outlets is by week. Figure 4 shows there is some variability across the six
weeks. The most imbalanced week is the fifth week (81% '‘No’ and 19% Yes'), which was the week of the Labor National
Conference. Week 3 was the most balanced (60% 'No’ and 40% "Yes'), which was the week of the Garma Festival.

Percentage
of words
for yes

and no
arguments
by outlets.

Percentage of
words for yes
and no
arguments
per week.

romaL .
SKY NEWS S
DAILY TELEGRAPH [

HERALD SUN S
THE AUSTRALIAN [—
0% 20% 40% 60% 80% 100%

M NO ARGUMENTS

Figure 3: Percentage of arguments aligning with 'Yes’and ‘No’ campaigns by number of words,
17 July - 27 August 2023, by outlet, newspaper articles from Australian (250), Herald Sun (74) and
Daily Telegraph (97) and 310 Sky News videos.

TOTAL

WEEK 6
WEEK 5
WEEK 4
WEEK 3
WEEK 2

WEEK 1

0% 20% 40% 60% 80% 100%

@ NO ARGUMENTS

Figure 4: Percentage of arguments aligning with ‘Yes”and ‘No’ campaigns by number of
words, 17 July - 27 August 2023, by week, newspaper articles from Australian (250), Herald
Sun (74) and Daily Telegraph (97) and 310 Sky News videos.

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 13



'Yes' advocate Megan Davis, was
quoted by The Australian’s Sophie
Elsworth on July 30 complaining
Voice media coverage was too
focused on politicians:

€€

“All (people) are
hearing is Albo, Jacinta,
Dutton, politician,
politician, politician,”

Megan Davis,
The Australian, July 30, 2023

Davis’ observation accords with the
findings for this research.

Across the six weeks, Prime Minister
Anthony Albanese was the most
included voice, and the most
mentioned by a large margin.
Albanese was included in 23%

of analysed content, three times
more often than second placed
Dutton. He was also mentioned

in an additional 36% of content,

so overall the Prime Minister was
either included and/or mentioned
in 59% of coverage. (See appendix
for more detail).

This demonstrates that much of
News Corp’s coverage frames the
Voice referendum as all about the
Prime Minister. He was included
and mentioned in News Corp’s
Voice coverage more than Megan
Davis, Noel Pearson, Thomas
Mayo and Dean Parkin combined.

Many of Albanese’s inclusions
were quotations or interviews at
events such as the Garma Festival,
the Labor National Conference,
or other interviews and press
conferences. These inclusions
gave Albanese an opportunity
to advocate for the benefits of a
Voice to parliament and thus to
contribute 'Yes' arguments to the
News Corp coverage. Overall,
Albanese's inclusion is 27% of

all the "Yes' voices included, by
number of words.

14 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE

There were also elements of
coverage where Albanese'’s
inclusions were used to frame him
negatively. For instance, in week

5 there was harsh criticism of
Albanese, particularly on Sky News,
for his admission on a radio show
that he had not read the so-called
‘extra pages’ of the Uluru Statement
from the Heart, in line with Peta
Credlin's campaign of claims

about these supposed extra
hidden pages.

The most included voices for the
‘No’ camp are the second, third
and fourth most included voices
overall: Jacinta Price, Warren
Mundine and Peter Dutton.

"Yes' voices Noel Pearson and
Minister Linda Burney were

placed fifth and sixth overall. Like
Albanese, Burney's inclusions were
often framed negatively, particularly
her parliamentary speeches.

When you combine the words
included for the top ‘No’ voices
versus the top 'Yes' voices, not
including the Prime Minister, ‘No'
voices lead:

e Peter Dutton, Warren Mundine,
Jacinta Price and Lidia Thorpe -
24,447 words

* Noel Pearson, Linda Burney,
Megan Davis and Dean Parkin -
15,725 words



‘No' advocates Barnaby Joyce and
Tony Abbott were included more
often than key 'Yes' Voices Megan
Davis, Dean Parkin, and Thomas
Mayo. Progressive ‘No’ voice Lidia
Thorpe also had more inclusions
than these leading "Yes' voices.

David Littleproud is more included
than Malarndirri McCarthy. Pauline
Hanson is more included than Noel
Pearson. Sky News includes a higher
percentage of ‘No’ voices than 'Yes'
voices with 42% "Yes' and 58% 'No’
across the six weeks.

For voices included at Sky News,
Anthony Albanese is the most
included, and ‘No’ voices make up
the next seven positions, including
Jacinta Price, Barnaby Joyce,

Lidia Thorpe, Warren Mundine,
Peter Dutton, Tony Abbott and
Sussan Ley. The next five voices
are 'Yes' advocates Dean Parkin,
Sam Crosby, Thomas Mayo, Julian
Leeser and Pat Farmer.

Across all four outlets, 54% of words
included from voices external to
News Corp are 'Yes' advocates,

and 46% are ‘No". Despite this

even balance between 'Yes'

and 'No’ voices, ‘No' arguments
dominate the coverage, and the
Yes' camp is in the majority framed
negatively, particularly when they
are mentioned and not given a
chance to be included. This one-
sidedness is due to the one-sided
coverage from News Corp's own
voices, particularly commentators
advocating for the ‘No' campaign, as
further discussed below.

The overwhelming negative
framing of the Yes campaign, and in
particular Prime Minister Albanese,
is explored in more detail in the
Characterisations and Narratives
section of this report.

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 15




NUMBER OF WORDS FOR
OUTSIDE VOICES COMPARED
TO YES AND NO ARGUMENTS

Despite ‘Yes' voices being
included in slightly higher
proportion to ‘No’ voices, ‘No’
arguments dominate reporting.
The reason for this is that News
Corp’s own voices, particularly
commentators, in their vast
majority present ‘No’ arguments.

This can be seen in Figure 5, which
compares the number of words
used to argue "Yes' (navy) and ‘No’
(grey) to a Voice by people from
outside of News Corp, compared
to the total number of words used
to argue 'Yes' (yellow) and ‘No’
(maroon) across all coverage.

The words from outside sources
are those who are included in
newspaper reports or Sky News
videos (quoted, paraphrased and
speaking), as well op-ed authors
who are external to News Corp.

From this graph, it is clear to

see that 'Yes' voices from

outside of News Corp are
contributing almost all the 'Yes’
arguments by number of words.
Contrastingly, ‘No" arguments are
used by ‘No’ advocates external
to News Corp, as well as by News
Corp voices themselves.

Comparing yes and no
sources/authors with
total arguments.

This finding aligns with the below
discussion of the one-sidedness

of News Corp commentators who
in their vast majority advocate for
‘No' positions, as compared to
reporters, who tend in their majority
to include both Yes" and ‘No
voices in their Voice coverage.

It also shows that it is the
enormous platform given to
News Corp commentators that
is the driving force behind the
unbalanced coverage.

250,000

200,000

150,000

@ YES INCLUDED AS SOURCE
OR AUTHOR

4,000

50,000 @l NO INCLUDED AS SOURCE

OR AUTHOR

- TOTAL ‘NO’ ARGUMENT

Figure 5: Compares words using 'Yes” and ‘No’ arguments from outside News Corp (including sources and op-ed writers) to total number of
words for ‘Yes” and ‘No" arguments, 17 July - 27 August 2023, across all outlets, newspaper articles from Australian (250), Herald Sun (74) and

Daily Telegraph (97) and 310 Sky News videos.

16 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE



BALANCE OF PROLIFIC
AUTHORS AND HOSTS

A key finding of this research is by the most prolific reporters In some cases, 'Yes' arguments

that there is a clear difference (Figure 6) and the imbalance of are dominating coverage, which
between the balance of 'Yes’ and commentators (Figure 7). represents reporting about

‘No’ arguments amongst News particular ‘Yes' focused events, such

Reporters such as Matt Cunningham,

as the Garma Festival, or interviews
Andrew Clennell and Laura Jayes

Corp's reporters as opposed to

commentators. ' ) with ‘Yes' advocates, such as the
' . at S/fy News, Paige Taylor and Rosie Prime Minister.

This contrast is shown by Lewis at The Australian and Clare

comparing the balance between Armstrong at the Herald Sun and the

'Yes' and ‘No’ arguments used Daily Telegraph, have included a fair
balance of 'Yes' and ‘No' arguments.

SKY NEWS - MATT CUNNINGHAM I
AUSTRALIAN - PAIGE TAYLOR L]
SKY NEWS - ANDREW CLENNELL ]

SKY NEWS- FIRST EDITION, WEEKEND EDITION,
WEEKEND LIVE, AFTERNOON AGENDA

]
AUSTRALIAN - ROSIE LEWIS ]
]

SKY NEWS - PETER STEFANOVIC

Reporters -
o number of
AUSTRALIAN - JOE KELLY ]
AUSTRALIAN, HERALD SUN - SOPHIE ELSWORTH IR WO rd S fO r
AUSTRALIAN - siMON BENsoN | IR

AUSTRALIAN - GEOFF CHAMBERS R ’yes ! a n d ! n O !
AUSTRALIAN - Nick TABAKOFF IR
— arguments per
R

author/host.

DAILY TELE, HERALD SUN - CLARE ARMSTRONG ]

SKY NEWS - LAURA JAYES

DAILY TELE, HERALD SUN - JAMES CAMPBELL
HERALD SUN - JADE GAILBERGER | IR

SKY NEWS - JACK HouGHTON IR

0 2,000 4,000 6,000 8,000 10,000 12,000

Ml NO ARGUMENTS WORDS

Figure 6: Words reflecting 'Yes” and ‘No’ arguments, per the most prolific reporters (authors and hosts) from 17 July - 27 August 2023, across
all outlets, newspaper articles from Australian (250), Herald Sun (74) and Daily Telegraph (97) and 310 Sky News videos.

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 17



Commentators, on the other hand,
as shown in Figure 7, are almost all
one-sided in their representation of

‘No’ arguments.

The most prolific Voice

commentators by a long margin are

Bolt and Credlin are both clearly
advocating for their audiences to
vote ‘No’. Their content is made up
of their own arguments against the
Yes' campaign, as well as those of
their guests who are typically ‘No’
advocates.

Andrew Bolt and Peta Credlin. Most

of Bolt and Credlin’s content is on

their Sky News shows, but they

also author commentary pieces for
The Australian, Daily Telegraph or

Herald Sun.

DAILY TELE, HERALD SUN, SKY NEWS -
ANDREW BOLT

AUSTRALIAN, DAILY TELE, HERALD SUN,
SKY NEWS - PETA CREDLIN

DAILY TELE, HERALD SUN, SKY NEWS -
JAMES MORROW

AUSTRALIAN, SKY NEWS - CHRIS KENNY
SKY NEWS - SHARRI MARKSON

SKY NEWS - STEVE PRICE

SKY NEWS, HERALD SUN - RITA PANAHI
AUSTRALIAN - JANET ALBRECHTSEN
SKY NEWS - AMANDA STOKER
AUSTRALIAN - DENNIS SHANAHAN
SKY NEWS - ROWAN DEAN
AUSTRALIAN - NICK CATER
AUSTRALIAN - ROBERT GOTTLIEBSEN
SKY NEWS - PAUL MURRAY
AUSTRALIAN - TROY BRAMSTON
AUSTRALIAN - CHRIS MITCHELL
AUSTRALIAN - GERARD HENDERSON
AUSTRALIAN - GREG CRAVEN

SKY NEWS - CORI BERNARDI
AUSTRALIAN - PETER VAN ONSELEN
DAILY TELE - PIERS AKERMAN
AUSTRALIAN - HENRY ERGAS

SKY NEWS - CALEB BOND

o

Other commentators such as
James Morrow, Rita Panahi, Janet
Albrechtsen, Amanda Stoker,
Sharri Markson, Dennis Shanahan,
Rowan Dean, Nick Cater, Robert

5,000 10,000 15,000

20,000 25,000

Gottliebsen, Paul Murray, Chris
Mitchell and Gerard Henderson
and Cory Bernardi, are advocating
for their readers and viewers to
vote ‘No’, and their discussions

of the Voice are closer to political
campaigning than they are to
news reporting.

Commentators -
number of words
for ‘'yes’ and 'no’
arguments per
author/host.

30,000

Ml NO ARGUMENTS WORDS

Figure 7: Words reflecting ‘Yes’ and ‘No’ arguments, per the most prolific commentators (authors and hosts) from 17 July - 27 August 2023,
across all outlets, newspaper articles from Australian (250), Herald Sun (74) and Daily Telegraph (97) and 310 Sky News videos.

18 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE



Examples of commentators advocating for the
‘No’ campaign and persuading their audience to

vote ‘No’ include:

“Australians are being lied
to by their prime minister
and their government. It's a
disgrace. Vote no.”

Rowan Dean, Sky News,
July 30, 2023

“"Now | want it [the Voice] to
be put up | want it to fail and
fail badly so it's put away

hopefully forever and a day.’

i’

Peta Credlin, Sky News,
July 24,2023

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 19

"So please vote no for the
sake of the children if not
for yourself."

Andrew Bolt, Sky News,
August 23,2023




There is a small minority of News
Corp commentators advocating
Yes' to a Voice. These hosts and
authors include Chris Kenny, Troy
Bramston and Greg Craven. It

is noteworthy that these three

'Yes' advocates have used their
opportunities to discuss the Voice
to criticise ‘No’ campaigners for
contradictory arguments and for
misinformation. These ‘Yes' voices
are in such a minority, however,
that they are drowned out by the
vast majority of commentators
advocating against the Voice.

When you compare the volume of
Yes' and ‘No’ argument content
produced by prolific reporters as
opposed to commentators, it is
clear why, despite the balanced
coverage of reporters, overall the
News Corp coverage is one-sided
in support of the ‘No’ campaign,
with 70% of all argument words
representing ‘No’ and 30% "Yes..

Figure 8 groups the content

by the prolific reporters and
commentators in the two figures
above. This shows where there

is approximately balanced
representation of ‘Yes' and

‘No' arguments amongst the
reporters (51% "Yes', 49% ‘No’),
their argumentative content

by number of words overall is
much smaller than the content
containing arguments amongst the
commentators. The commentators’
coverage is also extremely one-
sided, with 12% 'Yes’ and 88% ‘No".

Comparing number of words
for ‘'yes’ and ‘no’ arguments.
Commentators versus reporters.

REPORTERS

COMMENTATORS

0 25,000

40,000 60,000 80,000

Ml NO ARGUMENTS WORDS

100,000

120,000 140,000 160,000

Figure 8: Words reflecting "Yes” and ‘No’ arguments, across all prolific commentators versus reporters (authors and
hosts) from 17 July - 27 August 2023, across all outlets, newspaper articles from Australian (250), Herald Sun (74) and
Daily Telegraph (97) and 310 Sky News videos.

20 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE



NUMBER OF SKY NEWS
YOUTUBE VIEWERS -
COMMENTARY VERSUS
REPORTING

As well as there being more
commentary about the Voice than
reporting, commentary also receives
more YouTube views on Sky News
videos, than reporting.

To demonstrate this, Figure 9
depicts the average views for ten
Sky News YouTube videos hosted by
commentators Andrew Bolt and Peta
Credlin, as compared to the average
views for ten reporters’ videos
hosted by Andrew Clennell and
Laura Jayes. As shown, Sky News
commentary is far more viewed, and
thus has a much larger influence on
the audience, than reporting.

Average number of views
for 10 Sky News videos.

Ml ANDREW BOLT
@l PETA CREDLIN
Ml ANDREW CLENNELL
Ml LAURA JAYES
C C

Reporter Reporter

50,000
45,000
40,000
35,000
30,000
25,000
20,000
15,000
10,000
5,000

0

Figure 9: Average number of views for 10 Sky News YouTube videos randomly selected from
sample from 17 July - 27 August 2023.

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 21



TOP 'NO’ ARGUMENTS

The most used 'No’ argument

on News Corp, which has grown
in use across the six weeks of
analysis, is that the "Yes' campaign
is acting badly by being mean to
the no campaign, dishonest and
misleading about the true agenda
behind the Voice, hypocritical in
their complaints about the ‘No’
campaign, are using the Voice to
virtue signal, and, more recently,
are censoring the ‘No' campaign.

The second most used argument
against the Voice is that it will
create more radical advocacy
amongst Aboriginal activists,
furthering their apparent agenda
to gain reparations, and will lead
to a Treaty. Although the Treaty was
always part of the Uluru Statement
from the Heart, much focus has
been on the apparent hidden
threat of a Treaty should the Voice

to parliament referendum succeed.

An example of this argument is
Andrew Bolt's suggestion that
Lidia Thorpe's progressive ‘No’
opposition to the Voice for not
going far enough, is actually a
preview of what the Voice will be
in reality:

The third most used argument was
prominent in the first two weeks

of analysis, and tied discussions of
polling to ‘No' arguments about
voter support dropping for the
‘Voice'. These ‘No' arguments
suggested this reflected the public
supposedly ‘waking up’ to the
threat of the Voice.

Over week 5 and 6 two new ‘No
arguments became prominent

in coverage. When Qantas held

an event to mark their support

for the "Yes’ campaign, there was
much criticism of Qantas and other
organisations for taking sides in
the referendum.

There was also much discussion in
week 6 of the apparent 'rigging’ of
the referendum after the Australian
Electoral Commission confirmed

in line with previous referendums
that ticks would be accepted as
'Yes' votes, but crosses would not
be accepted as ‘No' votes. This
discussion was linked to other
apparent ways the ‘No' campaign
was disadvantaged, such as having
less campaign funding than the
'Yes' campaign.

For Thorpe the problem with
Labor’s plan for a kind of
Aboriginal only parliament called
the Voice, it's not that it goes too
far, it doesn’t go far enough...
Now Thorpe has actually done

us a favour by making clear what
Labor won't... Labor’s Voice to
parliament is a con.

Andrew Bolt, Sky News,
August 25, 2023.

22 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE

Other key ‘No’ arguments
platformed included the concern
that the Voice would advise
parliament on too many issues,
including those that do not impact
only on Aboriginal people.

There were also ‘No’ arguments
put forward suggesting that the
Voice won't help Aboriginal people
overcome problems in their
communities. For example:

The thing that | worry about
with the referendum is that
we're going to go to the

vote would you say October
the 14th, yeah that's fine we
get to October the 17th and
there's still people in Alice
Springs you know involved

in domestic violence and
overuse of alcohol and kids
are roaming the streets. |
mean if someone including
Linda here could convince me
that voting yes on the 14th

of October would change
those people’s lives, | might
even think about it, but | don't
believe it will.

Steve Price, Sky News,
20 August, 2023.




‘NO’ ARGUMENTS
AND MISINFORMATION

Many of the most used ‘No’
campaign arguments are
premised on misinformation, and
this misinformation is also used
by News Corp voices to campaign
against the Voice.

The second most used ‘No’
argument on News Corp across
the six weeks is about the threat
of unknown consequences from
the Voice such as radical advocacy
by Aboriginal activists, including
treaties and reparations.

This threat is tied to two key
discussions which rely on
demonstrably false information:

A oo (RN T STATEM;UE. AGENDA

PPl W) oo

Sky News host exposes Labor’s 'lie’ on the Uluru Statement from the Heart

-2 Sky News Australia ® £) Subscribed (b 23K 5P 2> Share

2M subecribess

MISINFORMATION CASE STUDY 1

The Western Australian Indigenous heritage laws are represented as the possible outcomes of the Voice,

despite being unrelated to the Voice.

For example:

Ms Price added that growing concerns in Western Australia, where a new Aboriginal Heritage Act means that
any property larger than 1100 square metres will be forced to pay for Aboriginal Heritage Surveys before doing
any work on their land, was a taste of things to come. “WA is what is coming (nationally),” Ms Price said. “The
Voice is the foot in the door and the Prime Minister cannot deny that there will be a continuation of demands
on the rest of Australia by activists and individuals seeking to make the most of the opportunity.”

James Morrow and Angira Bharadwaj, Daily Telegraph, July 19, 2023

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 23



MISINFORMATION CASE STUDY 2

The one-page Uluru Statement The third most used ‘No’ argument
from the Heart is represented as is that there are no details about
having additional pages which the constitutional change. There
reveal the true agenda of the is almost no discussion of the fact
referendum. As fact-checked that parliament will decide details
by RMIT ABC Fact Check The if the referendum is successful, as
Uluru Statement is a one page discussed further below.
document.

The fifth ranked ‘No" argument
Credlin said: is an accusation that the Voice
divides or segregates Australia.
This argument includes claims the
constitutional change embeds race
in the constitution for the first time.
Race is already in the constitution.
For example:

The next most used ‘No’ argument
is a claim that the Voice is not a
grassroots campaign, but rather it
is run by ‘Canberra’ or Aboriginal
‘elites’ who do not care about

or understand disadvantaged
communities in regional areas.

Somewhat related to the ‘No’
argument about the Voice
segregating Australia is the seventh
most used ‘No' argument - the
assertion that the Voice gives
Aboriginal people special rights
and more power than non-
Aboriginal people.

24 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE



MISREPRESENTING
THE VOICE’S POWER

All of these elements of
misinformation in the ‘No’
arguments, which are put forward by
‘No' campaigners and News Corp
voices, are related to a much larger
tenet of misinformation relating to
the power the Voice advisory group
would have.

Within News Corp's coverage the
Voice is regularly misrepresented
as being powerful enough to
dictate which laws and policies are
implemented by the government.
This apparent nefarious power is
characterised as a “power grab”
by Aboriginal activists which will
be used for radical change and

to privilege Aboriginal people.
Here is an example of this
misrepresentation:

Many Australians as the polls
show are worried about the
power the Voice could have
to legally challenge laws set
by Parliament.

Sharri Markson, Sky News,
July 25,2023

In this vein, Andrew Bolt
misrepresents the Voice not as an
advisory body, but as an ‘Aboriginal
parliament’. For example:

Prime minister Anthony
Albanese he had another big
headache today his plan for a
voice to parliament, this kind
of Aboriginal only parliament.

Andrew Bolt, Sky News,
July 19,2023

Andrew Bolt also claimed, in
conversation with Barnaby Joyce,
that the Voice “changes the nature
of democracy”. Bolt said:

So, when you say it
completely changes the
nature of democracy...if we
have a debate right now we
can’t decide what to do, put
up to a vote. If 51, 50 plus
one, of the people want this,
it happens. But here we've
got a model where if three
percent of the people say no,
they can stop the other 97.

Andrew Bolt, Sky News,
August 3, 2023

The Voice is also regularly referred
to as ‘constitutionally risky’, with
suggestions that the high court
would determine its powers and
that it will delay parliament. These
claims have been consistently
debunked by constitutional law
experts, yet they continue to be
platformed amongst the ‘No
arguments at News Corp. For
example:

I also discussed how, subject
to the High Court, the

voice body could clog the
entire process of Australian
government and in that way
be able to fulfil the radical
aims of the Uluru statement.

Robert Gottliebsen, The
Australian, August 12, 2023

The only power a constitutionally
enshrined Voice has which a
legislated one does not have, is that
if the Voice is in the constitution,
it cannot be terminated by future
governments. This fact is regularly
misrepresented to underpin
various arguments premised on
misinformation as part of a wider
scare-campaign to undermine the
'Yes' campaign.

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 25



e SkyNewsAustalia® 1y gupcrbed

EZZ1BOLT: RACIST VOICE IS INFECTING SCHOOLS [}

| S D) -514/57’0

Voice is about giving Indigenous people ‘extra political rights’ on the basis of race

iy 576  GP 7> Share

L Download

@) Thanks =4 Save

DIVISIVE ‘NO’ ARGUMENTS

Many ‘No’ arguments against the
Voice are divisive and some are
racially charged.

One notable example is Andrew
Bolt perpetuating the ‘No’ claim that
the Voice gives Aboriginal people
special privileges and alleging

that Aboriginal people fake their
Aboriginal cultural heritage to gain
these special privileges.

These claims were included in
Bolt's Sky News videos titled
'‘Almost no one checks’: Claims
nearly ‘a third’ of people claiming
to be Aboriginal aren't (July 26,
2023) and Indigenous groups
becoming increasingly angry ‘fake
Aboriginals” are taking jobs, grants
(August 9, 2023).

In a piece published by the Herald
Sun on August 9, 2023, Bolt

said of Labor MP Gordon Reid

“the problem is that Reid, like an
astonishing number of prominent
Australians making a public fuss
about their Aboriginality, turns out
to have not one Aboriginal ancestor
in his family tree” and that Reid “has
often declared this Aboriginality that
no stranger would guess from just
looking at him.”

Another racially charged element
of commentary from ‘No’ voices
is discussions of whether British
colonisation was positive for
Aboriginal people. For example:

26 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE

Even had John Howard yes
but coming out and saying
and this made headlines
around the world that the
British colonising this land and
positive the best thing that
could have happened and that
is just a statement of fact. It's
not just opinion.

Because unless you genuinely
believe that Australia was
going to be undiscovered, this
massive, and it was just going
to be left alone by the rest

of the world, the fact that it
was the British as opposed to
others colonising it.

And you look at what we have
built in 200 odd years, how,
uh prosperous, peaceful, what
sort of a uniquely uh blessed
country we have, that is
something to be celebrated.

Rita Panahi, Sky News,
July 30,2023



MISSING 'YES'
ARGUMENTS

It is important to also consider which
Yes' arguments are not receiving
coverage from News Corp.

All available research shows that
>80% of Aboriginal people support
the Voice and this is a key argument
of the "Yes' campaign. As per

Comparing

arguments about
Aboriginal people
supporting Voice.

3,500
3,000
2,500
2,000
1,500
1,000

500

NO - ABORIGINAL PEOPLE DO

Figure 10, this argument has been

included far less often than the ‘No’

camp argument that Aboriginal
people do not want a Voice.

Similarly, as per Figure 11, the ‘No’
argument about there being no
details about the Voice is one of

the most used arguments across the
outlets. However, the "Yes’ argument
that the details can only be decided
by parliament if the constitutional
amendment is successful, receives
barely any coverage.

Comparing

25,000

20,000

15,000

10,000

5,000

arguments
about Voice
details.

NO - THERE ARE NO DETAILS

NOT WANT VOICE OR DON'T KNOW

Figure 10: Comparing arguments about whether
Aboriginal people want a Voice by number

of words, 17 July - 27 August 2023, across all
outlets, newspaper articles from Australian (250),
Herald Sun (74) and Daily Telegraph (97) and
310 Sky News videos.

Figure 11: Comparing arguments about Voice details
by number of words, 17 July - 27 August 2023, across
all outlets, newspaper articles from Australian (250),
Herald Sun (74) and Daily Telegraph (97) and 310 Sky
News videos.

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 27



CHARACTERISATIONS
AND NARRATIVES

Figure 12 shows the percentage of characterisations of "Yes’ and ‘No’ voices, as a total percentage of words where
characterisations were used for the six weeks of analysis.

As per the arguments graph, this is not a percentage of all content, but only the content where voices were
characterised as either victims (something bad is happening to them), villains (they are doing something wrong), or
heroes (they are doing something good).

Percentage of words used to
characterise yes and no camps.

TOTAL

SKY NEWS

DAILY TELEGRAPH
HERALD SUN

THE AUSTRALIAN

0% 20% 40% 60% 80% 100%

. NO NARRATIVE - NO FRAMED HERO

@l NO NARRATIVE - NO FRAMED VICTIM - YES NARRATIVE - YES FRAMED VICTIM

- NO NARRATIVE - YES FRAMED VILLAIN . YES NARRATIVE - NO FRAMED VILLAIN

Figure 12: Percentage of words used to characterise 'Yes’ and ‘No’ camps, 17 July - 27 August 2023, across all
outlets, newspaper articles from Australian (250), Herald Sun (74) and Daily Telegraph (97) and 310 Sky News videos.

28 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE



‘NO’ NARRATIVE

'Yes' campaign as ‘villains':
60% of characterisations

The most used characterisation
across the outlets is the ‘Yes’
camp as villains for advocating
for a Voice to parliament (60% of
framed words).

Across the six weeks, this
characterisation is mostly focused
on Anthony Albanese, who is
blamed variously for dividing

the country with the referendum,
for not being honest about what
the Voice really is, for hosting

the referendum at the wrong
time, and for not gaining enough
support for the 'Yes’ campaign.

This negative coverage also includes
allegations that Albanese does not
know what the Voice consequences
will be, and contradictorily, that he
has a hidden agenda about the
Voice consequences.

This villainous characterisation is
used by both ‘No’ campaign voices
external to News Corp, and News
Corp voices themselves, particularly
commentators.

However, Senator Price said

Mr Albanese was not being
straight with voters. “It's
absolutely not at all dumb,

as the prime minister might
suggest, to ask the question of
whether Australians would be
expected to pay reparations,”
she said. “We know there are
Voice proponents like Thomas
Mayo who have blatantly stated
that they would be seeking
reparations.” Mr Albanese

has previously committed

to implementing the Uluru
Statement in full and indicated
that treaty and “truth-telling”
would be “part of the next
phase” of the reconciliation
process... Senator Price added
that she was disappointed that
Indigenous Australians Minister
Linda Burney had declined her
offer to participate in a public
debate on the Voice.

James Morrow and Angira
Bharadway, Daily Telegraph,
July 20, 2023

Be in no doubt. If the Voice
gets up there will soon be two
classes of Australians: those
with ancestry extending back
tens of thousands of years,
increasingly consumed with

a sense of grievance and
entitlement, even though
modern Australia is almost
entirely colourblind; and those
whose ancestry in this country
goes back no further than
1788, who will be expected

to pay reparations for the
privilege of living in the nation
they and their ancestors have
helped create.

It's all there in the documents
now available, whatever
smokescreen the Prime Minister
and other Yes campaigners

try to throw up. And as a
campaigner, heed this warning.
It is not a given that the voice

is doomed to fail. The Yes
campaign will outspend the
other side by a margin of 10

to one with a final message
that it's racist to say No, even
though the whole point of the
voice is to transform forever the
least racist country on earth.

Please, read the documents
that those who want the Voice
hoped you would never see.

Peta Credlin The Australian,
August 3, 2023

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 29



‘No’ campaign as ‘victims':
10% of characterisations

The second most used ‘No’ narrative
characterisation frames ‘No’ voices
as victims of the referendum
campaign. This victim frame has
particularly been used to represent
Jacinta Price and Warren Mundine
as victims of criticism from the 'Yes’
campaign, backlash from their own
communities for their 'No’ advocacy,
and as victims of division more
generally due to the referendum.
One example is:

“You look at Noel Pearson’s
comments and he made a
dreadful racist comment
against me in The Australian
... then you got Marcia
Langton who I've known for
30 years,” Mr Mundine said.
“You've got a whole wide
range of people like that.
So this is central ... it's not
like they’re on the fringe.” It
comes after the Herald Sun
revealed he had attempted
self-harm after vicious trolls
accused him of betraying
Indigenous Australians by
speaking against the Voice.
Mr Mundine said slurs from
Mr Pearson, as well as other
Indigenous people, had hit
him the hardest. “So that
really hurt me. But you know,
when you start using racial
abuse, and attacking people
like that, then that'’s just a
no go.”

Mr Mundine said social media

abuse, which has increased as
the Voice campaigns get off
the ground, had affected him
so badly he “tried to commit
suicide twice”.

Jade Gailberger, Herald Sun,
July 24, 2023

30 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE

‘No’ campaign as ‘heroes’:
4% of characterisations

The ‘No’ campaign as heroes
characterisation is used in only 4%
of content. The ‘No’ campaign and
News Corp voices rarely frame

the ‘No' camp as heroes as they
are more focused on accusing the
Yes' campaign of being villains.
One example of the ‘No’ campaign
framed as a hero for holding the
"Yes' campaign accountable is this
one. For example:

When the No campaign injects
some basic curiosity about

the voice’s actual powers and
about the real agenda of its
core supporters, it upsets that
carefully crafted spin.

Janet Albrechtsen, The
Australian, July 22, 2023




"YES’ NARRATIVE

"Yes' campaign as ‘heroes’:
14% of characterisations

The "Yes' campaign are framed as
heroes in 14% of characterised
words. This characterisation
tends to be used by 'Yes'

voices themselves when they're
advocating for the value of the
Voice. Here is an example.

Anthony Albanese: | think
once it occurs, you will see it
coming together as well. If
Australians do vote to change
our constitution, you'll see

it coming together just like

on the apology to stolen
generations. Now that was

an issue that some argued
was divisive, some argued
shouldn’t occur and that there
were all sorts of consequences
which of course didn't arise. |
don‘t know anyone now who
walks around and says that
was a bad thing for the nation.

Matt Cunningham, Sky News,
‘The Voice: Australia Decides’,
25 July, 2023

"Yes' campaign as ‘victims':
3% of characterisations

The 'Yes’ campaign are framed
as victims in 3% of characterised
content. Again, like heroes, this
characterisation is used by Yes'
voices themselves, usually when

they are accusing the ‘No' campaign
of misbehaviour and are describing

the impact this has had on the 'Yes'
advocates. This is one example.

Mr Mayo on Monday hit out
at “disappointing” personal
attacks against him during
the voice campaign he said
had been hurtful, after he was
depicted in a widely criticised
No campaign ad receiving

a handout from Wesfarmers
chairman Michael Chaney.

Rosie Lewis, The Australian,
July 18,2023

‘No’ campaign as ‘villains’:
9% of characterisations

Like the other characterisations
in the 'Yes' narrative, when the
‘No' campaign are characterised
as villains (9%), it is the 'Yes'
voices accusing the ‘No’
campaign of misbehaviour in the
referendum. This misbehaviour
includes misrepresenting details
about the Voice and spreading
misinformation, and for racial
discrimination against 'Yes'
advocates, for example:

There is some pretty-nasty
dingo whistling. Australia

Day and the national flag are
doomed. Australia will have

a Treaty of Versailles with

its own Indigenous citizens.
There will be “reparations” for
the taking of land and culture.
It doesn’t matter that any
government standing on such
a platform would face a mass
loss of electoral deposits. In
the Gothic horror world of No,
all these disasters will occur
the day after a successful
referendum.

Greg Craven, The Australian,
July 20, 2023

OVERALL NARRATIVES

The characterisations of heroes,
villains and victims can be
grouped to form a distinct
narrative for each campaign:

The "Yes' narrative depicts
themselves as heroes or victims,
and the ‘No’ campaign as villains,

The 'No’ narrative depicts
themselves as heroes or victims,
and the "Yes' campaign as villains.

The 'Yes' narrative makes up

26% of words amongst these
narratives, and the ‘No’ narrative
is dominant with 74% of all
framed content. This is another
perspective on the one-sidedness
of the News Corp Voice coverage.

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 31



NEWS CORP:

BIAS, BALANCE

AND OBJECTIVITY

Although this research
differentiates between reporters
as those presenting news, and
commentators as those presenting
their opinions, this delineation is

not always obvious to the audience.

Sky News commentators often
present themselves as reporting
news. For example, despite being
a political commentator, Peta
Credlin on Sky News (August 3,
2023) appropriates journalistic
terminology in reporting her
‘exposure’ of the supposed hidden
pages of the Uluru Statement,
which she says were discovered
through freedom of information
requests. In this type of content,
Credlin presents herself as an
investigative journalist rather than
a commentator.

Andrew Bolt also describes himself
and his colleagues ("us”) as being
trusted by “millions of Australians”
to "give them the news and to call
it as it really is” in a video titled
‘What a bitter man’: Andrew Bolt
blasts Turnbull for giving Sky News
an ‘almighty spray’ - Sky News,

July 26, 2023.

The difference between news,
analysis and commentary is thus
blurred and often meaningless
at News Corp, particularly at
Sky News. Furthermore, since
commentators and reporters

are presenting audiences with
information about the Voice, they
are all influencing the public’s
knowledge and understanding
of the "Yes' and ‘No’ arguments
and thus all have an influence on
the quality and diversity of the
referendum debate.

Some News Corp voices seem to
acknowledge the importance of
referendum information being
presented fairly and in an unbiased,
balanced way, even when they are
being one-sided themselves.

An interesting insight into News
Corp's views on the importance

of balanced and objective news
coverage is revealed in their
reporting about the Guardian’s and
the ABC's Voice coverage, as well
as RMIT ABC's Fact Check.

Across the six weeks of analysis,
the ABC was discussed in 6,191
words of coverage, and The
Guardian in 740.

Amongst these mentions, News
Corp regularly criticises other
news outlets for being 'biased’
towards the 'Yes’' campaign, or
against the ‘No’ campaign.

For example, Peta Credlin said
the “media class” apart from
News Corp is not giving the ‘No’
campaign enough coverage:

32 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE

Well referendums ... they
should be decided on
argument not on ad campaigns.
But if a referendum result can
be bought, this one will be
bought by a politically correct
establishment that feels guilty
about our history and wants to
stay on side with the activist
class.

Aided of course in all of this
by a media class already
captivated by whatever is
woke, so more than willing

to run the yes line and rarely,
News Corp of course and this
channel as an exception, rarely

willing to give the no side much

air time at all.

Peta Credlin, Sky News,
August 7, 2023




Media writer Sophie Elsworth’s
coverage of the Voice is also
regularly about the ABC or
Guardian reporting and whether it
is objective or biased towards the
"Yes' campaign. One example is:

The Balnaves Foundation
philanthropic Foundation is part of
a collection of same sort of groups
that have donated 17 million dollars
to the yes campaign. Now many
of these articles on the Guardian
website you could argue are
favorable to the Voice and uh the
Balnaves Foundation is supporting
these articles so they have articles
that are meant to be objective.

Sophie Elsworth, interviewed
by Andrew Bolt, Sky News,
July 19,2023

Another example is when ‘No’
advocate Warren Mundine pulled
out of the Q&A episode at the
Garma Festival, Sophie Elsworth
quoted Mundine saying:

“The ABC continue to do this, they
have one-sided debates and you
have a lot of media not supporting
us and the yes campaign are still
losing”.

Sophie Elsworth, The Australian,
August 6, 2023.

Speaking on Sky News (August 23,
2023) about journalists working at
RMIT Fact Check who corrected
Credlin’s claims about the length
of the Uluru Statement, host of Sky
News' media show, Jack Houghton,
and Andrew Bolt implied that it

is important for journalists to be
independent, objective, and not
trying to influence the referendum.

Jack Houghton said:

One of them actually tweeted

out that Peter Dutton was a fear
mongering racist. Uh, these
people are not objective and
they’re being paid specifically to
influence the national debate. In
this case, it's probably working a
bit. And the referendum probably
is being influenced.

Andrew Bolt then responded:

Yeah, like | say, | know Russell
Skelton. Who's the head of this

unit? Uh uh, has that employee

that, uh, was saying, uh, that about
Peter Dutton? Um, doesn't surprise
me, uh, that there’s this bias. | think
Russell will be, uh, put up his hand to
admit to being er, left wing. Uh, he’s
married, as you say to the very left
wing ABC presenter Virginia Trioli.

Nick Tabakoff, in The Australian,
July 30, 2023, reported that the
ABC was tracking their Voice
coverage to ensure ‘appropriate
diversity'. Tabakoff reported that
the ABC's "content tracker” was

“ostensibly created to ensure a
balanced position by the public
broadcaster in stories about the
Voice". He reported “many staff” at
the ABC believed the tracker was
created to:

deal with the sort of blowback that
managing director David Anderson
has routinely faced on similar issues
during his high-profile Senate
Estimates hearings, which invariably
make headlines. The feeling is that
an ABC Voice story could easily

be the subject of a tough question
from the likes of Liberal senator
Sarah Henderson in Estimates.

Nick Tabakoff, The Australian,
July 30, 2023

Such critiques of other outlet’s
balance, bias, independence and
objectivity suggest that News
Corp are aware of the importance
of such principles in quality
journalism. So much so that they
see it as important to hold other
outlets to account for meeting
these standards.

In complete contradiction, Sky
News has already attacked this
research project, which is simply
quantifying bias in News Corp's
own coverage, as an "academic
driven censorship campaign”
designed with the intention of
"hauling journalists before a
royal commission for the crime of
reporting the news".

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 33



1 1eri had
Ita un fa
'to gli ocdt
ntinua ad
amento.
o1 degliule

nella nubb




PROJECT OUTLINE,
METHODOLOGY AND SAMPLE

Media monitoring has been
undertaken by four media experts,
including project leader Dr Victoria
Fielding and research assistants Dr
Catherine Son, Dr Alexander Beare
and Robert Boucaut. Dr Victoria
Fielding is a Lecturer in Strategic
Communication at the University
of Adelaide. Dr Fielding's research
focuses on media coverage of
political, social and industrial
contestation.

The method employed in this
research is quantitative and
qualitative manual content analysis
of news and commentary pieces
mentioning “The Voice”, published

by The Australian, Herald Sun, Daily
Telegraph in printed and online
newspapers, and on Sky News'
YouTube channel. Newspaper
articles were sourced from the
NewsBank database and YouTube
videos from Google search.

This interim report includes data
for the first six weeks of analysis
between 17 July - 27 August 2023.
The number of cases excluding
duplicates published across these
six weeks by outlet is depicted in
Figure 1.

Number of Cases Published by Outlet

100
90
80
70
60
50
40
30
20
10

IR

Week 1 Week 2

B The Australian

IlH II|—|

l

Week 4

I

Week 3 Week 5

mDaily Telegraph @Herald Sun ©Sky News

II|—|

Week 6

Appendix Figure 1: Number of cases published by The Australian, Daily Telegraph, Herald Sun and Sky News per week
between 17 July - 27 August 2023 mentioning “The Voice”.

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 35




Each week a maximum of 126
pieces of content (articles or videos)
were analysed by the team of four
researchers, providing a practicable
and consistent sample in which to
compare reporting over time.

As per Figure 2, 86% of published
articles and videos have been
analysed over the six weeks. This
includes 100% of the articles
published by The Australian, Daily
Telegraph and Herald Sun, and 72%
of Sky News videos. This sample of
videos was randomised by selecting
the shortest videos for inclusion.

The coding framework used
identifies by word which voices
are included in coverage through
quotes, paraphrasing or spoken
interviews, which voices are

mentioned and which 'yes’ and 'no’
arguments for or against the Voice
are included.

An additional layer of analysis
allows for identification of the
context or narrative framing of
referendum voices and arguments
through identification of their
characterisation as either villains
(people doing the wrong thing),
victims (people having wrong done
to them), or heroes (people doing
the right thing).

This intricate layered content
analysis method enables detailed
quantification of the elements of
coverage by number of words

to provide a full and meaningful
picture of News Corp’s coverage of
the Voice referendum.

Total Number of Cases Published Versus Sample Analysed

180
160
140

o O O O

Week 1

120
100
8
6
4
2

0

Week 2

Week 3 Week 4 Week 5 Week 6

@ Total published m@Total Sample

Appendix Figure 2: Number of cases published by The Australian, Daily Telegraph, Herald Sun and Sky News per week
between 17 July - 27 August 2023 mentioning “The Voice”, versus the number of articles analysed in sample.

36 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE



TIME SPEAKING ABOUT THE

VOICE: SKY NEWS HOSTS

The number of minutes each Sky The two most prolific hosts coverage has risen between week
News host spent talking about the speaking about the Voice include three to six, bringing him up the
Voice is shown in Figure 3. This Andrew Bolt and Peta Credlin overall rankings to fifth overall.
calculation includes all 431 videos who are entirely and aggressively

published to Sky News' YouTube negative about the Voice. Although

channel which mention ‘the Voice', 'yes' proponent Chris Kenny's

as identified using Google search, contribution to the debate was

over the six weeks of analysis. small in the first three weeks, his

Sky News Presenter/Show Voice Coverage YouTube in Minutes

Andrew Bolt

Peta Credlin

Sharri Markson
Laura Jayes
Andrew Clennell
Chris Kenny

Steve Price
Rowan Dean

Paul Murray
Amanda Stoker
James Morrow
Matt Cunningham
Rita Panahi
Afternoon Agenda
Jack Houghton
Peter Stefanovic
Parliament

Lidia Thorpe Press Club
AM Agenda

News Day
National Labor Conference
Weekend Live
Weekend Edition
Cori Bernardi

Erin Nolan

Caleb Bond
Andrew Bolt, Paul Murray and Caroline De Russo
Jenna Clarke

First Edition
Caroline Di Russo
Liz Storer

Simon Love

News Night

James Macpherson

Peter Stefanovic and Laura Jayes

50.00 100.00 150.00 200.00 250.00

Appendix Figure 3: Minutes per host across 431 videos published by Sky News YouTube channel, 17 July - 27 August 2023.

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 37



NEWS CORP AUTHORS

The most prolific News Corp authors
writing about the Voice are included
in Figure 4, showing those authors
who have contributed more than
4,000 words in articles mentioning
“The Voice" across six weeks.

The Australian’s Rosie Lewis and
Paige Taylor are the most prolific
writers, and are offering balanced
reporting about the Voice. The
Australian’s Sophie Elsworth is third,
who writes about media coverage
of the Voice, with a particular focus

on critiquing the ABC's Voice
coverage as apparently biased
towards the 'yes’ campaign.

Peta Credlin and Andrew Bolt

are third and fourth, with Credlin
publishing in The Australian, Herald
Sun and Daily Telegraph, and Bolt
in Herald Sun and Daily Telegraph.
Like their Sky News coverage,
Credlin and Bolt are entirely
negative about the Voice and
advocate for readers to vote 'no’.

News Corp Authors by Words (over 4,000 words)

Australian - Paige Taylor
Australian - Rosie Lewis

Australian - Sophie Elsworth

Daily Tele, Herald Sun, Australian - Peta Credlin
Daily Tele, Herald Sun - Andrew Bolt

Daily Tele, Herald Sun - Clare Armstrong
Australian - Simon Benson

Australian - Joe Kelly

Daily Tele, Herald Sun - Angira Bharadwaj
Australian - Dennis Shanahan

Australian - Troy Bramston

Daily Tele, Herald Sun - James Morrow
Australian - Chris Mitchell

Australian - Chris Kenny

Australian - Janet Albrechtsen
Australian - Nick Tabakoff
Australian - Nick Cater

Australian - Peter van Onselen

Australian - Gerard Henderson

Australian - Geoff Chambers

Daily Tele, Herald Sun - James Campbell
Australian - Greg Craven

4,000 8,000 12,000 16,000

Appendix Figure 4: Authors by number of words for newspaper articles mentioning “The Voice” (for authors over 4,000
words) in the Australian, Daily Telegraph and Herald Sun, July 17 - August 27 2023, total of 421 articles.

38 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE



VOICES INCLUDED - ALL OUTLETS

Voices included in media coverage
are those who are external to News
Corp, who have been either quoted
or paraphrased in newspaper
reports, or interviewed and included
as soundbites on Sky News. The

top eighteen included voices in all
outlets is shown in Figure 5, with
'yes' voices in green and 'no’ voices
in blue.

Top Eighteen Voices Included by Number of Words - All Outlets

Anthony Albanese
Jacinta Price
Warren Mundine
Peter Dutton
Noel Pearson
Linda Burney
Barnaby Joyce
Lidia Thorpe
Tony Abbott
Megan Davis
Dean Parkin
Thomas Mayo
Gary Johns
Sussan Ley
David Littleproud
Julian Leeser
Greg Craven
John Howard

Sam Crosby

Kate Carnell
- 5,000 10,000 15,000 20,000 25,000

m Total Yes ® Total No

Appendix Figure 5: Top eighteen voices from outside of News Corp included in quotes, paraphrases or speaking by number
of words 17 July - 27 August 2023, across all outlets, newspaper articles from Australian (250), Herald Sun (74) and Daily
Telegraph (97) and 310 Sky News videos.

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 39



Across the six weeks, Prime Minister
Anthony Albanese was the most
included voice by a large margin
(22,914 words). His inclusions were
in the majority framed negatively.

The most included voices for the
‘no’ camp are the second, third and
fourth most included Voices overall:
Jacinta Price, Warren Mundine and
Peter Dutton.

Yes' voices Noel Pearson and
Minister Linda Burney were placed
fifth and sixth overall. Like Albanese,
Burney's inclusions were often
framed negatively.

‘No' advocates Barnaby Joyce and
Tony Abbott were included more
often than key 'yes' voices Megan
Davis, Dean Parkin, and Thomas
Mayo. Progressive 'no’ voice Lidia
Thorpe also had more inclusions
than these 'yes’ voices.

The proportion of words included
for voices representing ‘yes’ or 'no’

positions is represented in Figure 6.
"Yes' voices have slightly over 50%of

inclusions for each week except

week 5. Over the six weeks, 54% of
words included from voices external

to News Corp are 'yes’ advocates,
and 46% are 'no’.

Despite this fairly even balance
between ‘yes' and 'no’ voices, 'no’
arguments dominate the coverage,
and the 'yes’ camp is in the majority
framed negatively. This one-
sidedness is due to the one-sided
coverage from News Corp's own
voices, particularly commentators
advocating for the 'no’ campaign.

Voices Included - Yes Versus No Percentage of Words - All Outlets

Total

Week 6

Week 5

Week 4

Week 3

Week 2

Week 1

0% 10% 20%

30% 40% 50% 60%

mYes mNo

80% 90% 100%

Appendix figure 6: Voices included by number of words advocating for ‘yes’ or ‘no’ campaigns, 17 July - 27 August
2023, across all outlets, newspaper articles from Australian (250), Herald Sun (74) and Daily Telegraph (97) and 310

Sky News videos.

40 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE



VOICES MENTIONED

Figure 7 cumulates the top 13 Peter Dutton is the third most talked
voices mentioned across the six about person, followed by Linda
weeks of coverage, by number Burney, who is often talked about in
of words. a negative context.

Just as Anthony Albanese is the Qantas or Alan Joyce are the fifth
most included voice, he is also the most talked about person and
most talked about person in relation organisation due to criticisms of

to the Voice by a long margin, their support of the ‘yes’ campaign.

followed by the Labor Party or Labor
government generally.

Top Thirteen Voices Mentioned by Number of Words - All Outlets

Anthony Albanese
Labor Party

Peter Dutton
Linda Burney
Qantas / Alan Joyce
Liberal Party
Jacinta Price
Malcom Turnbull
Warren Mundine
Noel Pearson
Lidia Thorpe

Gary Johns
Michael Long
Thomas Mayo
John Howard
Megan Davis
Greg Craven

Marcus Stewart
- 5,000 10,000 15,000 20,000 25,000 30,000

m Cummulative Yes Mentioned m Cummulative No Mentioned

Appendix Figure 7: Top thirteen voices from outside of News Corp mentioned by number of words 17 July - 27 August 2023,
across all outlets, newspaper articles from Australian (250), Herald Sun (74) and Daily Telegraph (97) and 310 Sky News videos.

Murdoch Referendum Accountability Project INTERIM REPORT: 17 July - 27 August 41



PERCENTAGE OF ARTICLES AND
VIDEOS INCLUDING OR JUST
MENTIONING VOICES

This graph, Figure 8 shows a
different perspective of the
voices included and mentioned
by depicting the percentage of
total articles which either include
a voice, or just mention it without
including it.

Across the six weeks, Anthony
Albanese is the most talked about
and included Voice, continuing to
demonstrate much of the content is
framing the referendum as all about
the Prime Minister.

Peter Dutton, Linda Burney, Jacinta
Price and Warren Mundine are other
voices regularly talked about or
included, although not in the same
proportion to the Prime Minister.

Aboriginal ‘yes' advocates,
excluding Linda Burney, such as
Megan Davis, Noel Pearson, Dean
Parkin and Thomas Mayo, are far less
regularly included than Aboriginal
'no’ advocates Jacinta Price and
Warren Mundine. Progressive 'no’
voice Lidia Thorpe has been more

included and more mentioned than
Dean Parkin and Thomas Mayo. Tony
Abbott is also more included and
mentioned than Dean Parkin and
Thomas Mayo.

Percentage of Articles/Videos Including or Mentioning Voices

Anthony Albanese
Peter Dutton
Linda Burney
Jacinta Price
Warren Mundine
Megan Davis
Noel Pearson
Lidia Thorpe
Tony Abbott
Dean Parkin
Thomas Mayo
Barnaby Joyce
Sussan Ley
John Howard

Pauline Hanson

o
X

5%

BIncluded Cummulative

15% 20% 25%

@ Just Mentioned Cummulative

rr11|1llr|II”|

35%

Appendix Figure 8: Percentage of articles and videos either including voices or just mentioning them, 17 July - 27 August 2023, across all
outlets, newspaper articles from Australian (250), Herald Sun (74) and Daily Telegraph (97) and 310 Sky News videos.

42 NEWS CORP POISONING THE VOICE REFERENDUM DEBATE






AUSTRALIANS FOR A

MURDOCH
ROYAL
COMMISSION



